Lubelskie PSL przeciw likwidacji gimnazj├│w - stanowisko


25 listopada 2016r. w siedzibie Zarz─ůdu Wojew├│dzkiego PSL w Lublinie odby┼éa si─Ö konferencja prasowa dotycz─ůca planowanych przez rz─ůd PIS zmian w systemie edukacji. W konferencji wzi─Öli udzia┼é Krzysztof Hetman - szef ludowc├│w na Lubelszczy┼║nie, Tadeusz S┼éawecki - doradca Rzecznika Praw Dziecka i cz┼éonek Wojew├│dzkiej Rady Dialogu Spo┼éecznego oraz Janusz Marz─Öda - w├│jt gminy Nied┼║wiada. Obecni na konferencji jednoznacznie opowiedzieli si─Ö za pozostaniem gimnazj├│w w systemie o┼Ťwiaty.

Poni┼╝ej przedstawiamy stanowisko Zarz─ůdu Wojew├│dzkiego PSL w Lublinie w sprawie zmian w systemie o┼Ťwiaty

 

Stanowisko Zarz─ůdu Wojew├│dzkiego PSL w Lublinie w sprawie zmian w systemie edukacji.

  1. Propozycja powrotu do systemu szkolnictwa sprzed reformy 1999 r., de facto do stanu z czas├│w PRL, nie odnosi si─Ö ani do efekt├│w obecnego systemu (brak ich analizy), ani najwa┼╝niejszych rezultat├│w poprzedniego systemu. Nie przedstawia przekonywuj─ůcych cel├│w reformy, kt├│ra podyktowana jest g┼é├│wnie wzgl─Ödami politycznymi oraz ┬ánie uwzgl─Ödnia bada┼ä prowadzonych przez instytucje mi─Ödzynarodowe jak chocia┼╝by PISA, kt├│re wykazuj─ů post─Öp w osi─ůganych wynikach nauczania jaki nast─ůpi┼é w ci─ůgu ostatnich lat. Uczniowie polscy osi─ůgn─Öli wyniki por├│wnywalne z czo┼éowymi krajami europejskimi. Po wprowadzeniu gimnazj├│w nast─ůpi┼éo te┼╝ zmniejszenie r├│┼╝nic w warunkach kszta┼écenia na wsi i w miastach.
  1. Nie ma ┼╝adnego dobrego argumentu merytorycznego za likwidacj─ů gimnazj├│w, dezawuowanie przez MEN mi─Ödzynarodowych wynik├│w bada┼ä PISA i krajowych Instytutu Bada┼ä Edukacyjnych, nie mo┼╝e by─ç uznane za argument. Wyd┼éu┼╝anie czasu nauki w liceum nie musi odbywa─ç si─Ö kosztem likwidacji tego ewidentnego sukcesu polskiej o┼Ťwiaty jakim s─ů gimnazja. Zw┼éaszcza kosztem licznej grupy nauczycieli gimnazjalnych, kt├│rzy ten sukces w ostatnich kilkunastu latach wypracowali, mimo konieczno┼Ťci nauczenia si─Ö tego typu szko┼éy i pracy z uczniami w najtrudniejszym wieku rozwojowym. Nauczyciele gimnazjalni w wyniku proponowanej reformy strac─ů motywacje do pracy w najbli┼╝szych trzech latach, a po tym czasie w wi─Ökszo┼Ťci strac─ů r├│wnie┼╝ sam─ů prac─Ö w zawodzie. Wed┼éug szacunk├│w ZNP dotknie to w naszym wojew├│dztwie kilkuset nauczycieli.
  1. Uczniowie w trudnym wieku nie znikn─ů z systemu, a jak wykazuj─ů badania IBE najwi─Öksze problemy i najwi─Öcej negatywnych zachowa┼ä wyst─Öpuje w 5 i 6 klasie szko┼éy podstawowej. 8 lat w jednej szkole to stagnacja. Gimnazjum pozwala kszta┼éci─ç adoptowanie si─Ö do zmieniaj─ůcych si─Ö warunk├│w, a to wa┼╝ne we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie. Rz─ůd w ostatnim czasie zlikwidowa┼é wiele projekt├│w, kt├│rych celem by┼éo propagowanie bezpiecze┼ästwa i eliminowanie zjawisk patologicznych w szko┼éach, przyk┼éadem tego jest program realizowany wsp├│lnie z policj─ů ?Profilaktyka a Ty? (PaT).
  1. Wed┼éug szacunk├│w na poziomie szk├│┼é obecnie prowadzonych przez gminy (6-letnie szko┼éy podstawowe i 3-letnie gimnazja) co dziewi─ůta szko┼éa zostanie zlikwidowana,
    w to miejsce powstan─ů 8 letnie szko┼éy powszechne. To nie tylko marnotrawstwo zainwestowanych w o┼Ťwiat─Ö dotychczas ┼Ťrodk├│w (wed┼éug informacji Zwi─ůzku Gmin Wiejskich RP 9% samorz─ůd├│w sp┼éaca jeszcze kredyty zaci─ůgni─Öte na budow─Ö gimnazj├│w) ale te┼╝ likwidacja miejsc pracy, o kt├│re tak trudno na terenach wiejskich.┬á Likwidacja gimnazj├│w to r├│wnie┼╝ likwidacja o┼Ťrodk├│w kulturotw├│rczych na polskiej prowincji. Szko┼éy ponadgimnazjalne, do kt├│rych trafi dodatkowy rocznik s─ů z regu┼éy zlokalizowane na terenie miast. Nie jest wcale pewne, ┼╝e w┼Ťr├│d szk├│┼é ponadgimnazjalnych zwi─Ökszy si─Ö zatrudnienie. Brak w tym zakresie dok┼éadnych symulacji, ze wzgl─Ödu na nieprzygotowane podstawy programowe i siatki godzin.
  1. Zostanie zlikwidowanych wiele szkół niepublicznych, szczególnie małych szkół prowadzonych przez stowarzyszenia na wsi.
  2. Przygotowywana reforma nie zosta┼éa opatrzona rzetelnymi analizami finansowymi. Wi─Ökszo┼Ť─ç gremi├│w samorz─ůdowych krytycznie odnosi si─Ö do proponowanych zmian, wyra┼╝anych w stanowiskach chocia┼╝by przez stron─Ö samorz─ůdow─ů Komisji Wsp├│lnej Rz─ůdu i Samorz─ůdu, Wojew├│dzk─ů Rad─Ö Dialogu Spo┼éecznego oraz Zwi─ůzki Zawodowe Nauczycieli.
  1. W zwi─ůzku z powy┼╝szym proponujemy wstrzymanie przez MEN proponowanych zmian w polskiej o┼Ťwiacie, dokonanie wszechstronnych analiz efektywno┼Ťci aktualnego systemu i rzetelnego, z u┼╝yciem profesjonalnych narz─Ödzi badawczych, zdiagnozowania jego mocnych i s┼éabych stron w celu zaplanowania rozwoju jego potencja┼éu oraz zmian w obszarach, kt├│re tego wymagaj─ů, z pewno┼Ťci─ů przede wszystkim w obszarze szkolnictwa zawodowego.

Dodatkowe informacje