"Potrzebujemy paktu dla polskiej edukacji. Paktu poza podziałami."


W czwartek 25 sierpnia w sali kolumnowej w sejmie odby┼éa si─Ö zorganizowana przez Polskie Stronnictwo Ludowe og├│lnopolska konferencja edukacyjna. W Warszawie pojawili si─Ö samorz─ůdowcy, dyrektorzy szk├│┼é, nauczyciele. Tematem konferencji by┼éo to, co czeka polsk─ů szko┼é─Ö w najbli┼╝szych latach ? zapowiadane i wprowadzane przez rz─ůd rewolucyjne zmiany.

Źródło: Opinie.news

 

To dyskusja, kt├│rej do tej pory niestety zabrak┼éo. Chocia┼╝ minister edukacji Anna Zalewska m├│wi─ůc o planowanych przez rz─ůd reformach twierdzi, ┼╝e s─ů wynikiem szerokich konsultacji, to ┼Ťrodowiska zwi─ůzane z o┼Ťwiat─ů s─ů wci─ů┼╝ zdezorientowane. G┼éosy o braku dialogu s┼éycha─ç by┼éo z sali, w kt├│rej odbywa┼éa si─Ö konferencja. Nie bez przyczyny spotkanie zorganizowa┼éo PSL, kt├│re zwi─ůzane jest najmocniej ze ┼Ťrodowiskami wiejskimi ? to dla ma┼éych samorz─ůd├│w reforma szkolnictwa oznacza najwi─Öksze wyzwania. 59% respondent├│w, przedstawicieli gmin zrzeszonych w Zwi─ůzku Gmin Wiejskich na pytanie, czy s─ů za likwidacj─ů gimnazj├│w, odpowiedzia┼éa ? nie. Ten g┼éos jednak wydaje si─Ö nie by─ç s┼éyszany w Warszawie.

Obci─ů┼╝enia finansowe i organizacyjne dla samorz─ůd├│w, brak poparcia w faktach tezy o ?szkodliwo┼Ťci? gimnazj├│w, zagro┼╝enie utrat─ů pracy dla kilkudziesi─Öciu tysi─Öcy nauczycieli, serwowane przez MEN has┼éa zamiast konkretnego programu i wreszcie ? wprowadzanie daleko id─ůcych zmian w spos├│b rewolucyjny. To g┼é├│wne kwestie, kt├│re budz─ů niepok├│j w┼Ťr├│d os├│b, kt├│re s─ů ze ┼Ťrodowiskiem o┼Ťwiaty zwi─ůzane.

- Kiedy w latach 90. AWS wprowadza┼éo reform─Ö edukacji i gimnazja PSL zwi─ůzane ze ┼Ťrodowiskiem szkolnym m├│wi┼éo ? nie jest potrzebne likwidowanie 8-letniej szko┼éy podstawowej, wprowadzanie gimnazj├│w. Dzi┼Ť, po tym, jak samorz─ůdy ogromnym wysi┼ékiem zainwestowa┼éy kilkana┼Ťcie miliard├│w z┼éotych, wybudowa┼éy szko┼éy, przeszkoli┼éy nauczycieli, rz─ůd wywodz─ůcy si─Ö z tamtego ┼Ťrodowiska chce wprowadza─ç daleko id─ůce zmiany. Polska potrzebuje zmian, ale ewolucji, a nie rewolucji i chaosu. Partia rz─ůdz─ůca nie mo┼╝e by─ç zamkni─Öta na g┼éos z terenu, z samorz─ůd├│w, a dzi┼Ť nie ma rozmowy, ┼╝adnej dyskusji ? zwr├│ci┼é uwag─Ö w swoim wyst─ůpieniu szef PSL W┼éadys┼éaw Kosiniak-Kamysz. - Chcemy odnie┼Ť─ç si─Ö do propozycji, kt├│re padaj─ů ze strony rz─ůdu. ┼üatwo podejmowa─ç decyzje w Warszawie, ale je trzeba b─Ödzie realizowa─ç w ma┼éych, lokalnych ┼Ťrodowiskach. Dlatego dzi┼Ť PSL oddaje wam g┼éos i zaprasza do dyskusji ? zako┼äczy┼é prezes Kosiniak-Kamysz.

 

Na kilka wa┼╝nych kwestii zwr├│ci┼é uwag─Ö b. wiceminister edukacji Tadeusz S┼éawecki. Przypomnia┼é, ┼╝e w tym momencie dok┼éadnie w po┼éowie jest wywracany zaplanowany na 7 lat proces reformy szkolnictwa zawodowego. Likwidacja Krajowego O┼Ťrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i przeniesienie jego kompetencji do O┼Ťrodka Rozwoju Edukacji nie zaowocowa┼éo jak na razie konkretnymi rozwi─ůzaniami dla uczni├│w szk├│┼é zawodowych ? poza mglistym poj─Öciem szko┼éy bran┼╝owej niewiele dzieje si─Ö w temacie szkolnictwa zawodowego.

- Polska pozyska┼éa 900 mln euro na szkolnictwo zawodowe, a dzi┼Ť z tych pieni─Ödzy w zasadzie nie mo┼╝na skorzysta─ç, bo nie ma odpowiednich standard├│w. Stworzyli┼Ťmy Map─Ö szkolnictwa zawodowego, kt├│ra dzi┼Ť jest chyba od┼éo┼╝ona w k─ůt, bo nie funkcjonuje. Rz─ůd m├│wi o systemie kszta┼écenia dualnego ? w porz─ůdku, ale potrzebujemy programu zach─Öcaj─ůcego dla przedsi─Öbiorc├│w. Czy cokolwiek takiego powstaje? - pyta┼é b. wiceminister S┼éawecki.

O braku merytorycznych argument├│w dla likwidacji gimnazj├│w m├│wi─ů r├│┼╝ne ┼Ťrodowiska, r├│wnie┼╝ przedsi─Öbiorc├│w, jak np. przedstawicieli Konfederacji Lewiatan, o czym wspomnia┼é b. wiceminister S┼éawecki. Podkre┼Ťli┼é r├│wnie┼╝, ┼╝e podnoszone przez przeciwnik├│w problemy wychowawcze w gimnazjach nie znikn─ů wraz z ich likwidacj─ů. - S─ů zwi─ůzane z rozwojem i dojrzewaniem uczni├│w, by┼éy i pozostan─ů, czy to w gimnazjum, czy w 8-letniej szko┼éy podstawowej ? m├│wi┼é wiceminister.

Do niekt├│rych kwestii podnoszonych przez stron─Ö rz─ůdz─ůc─ů odni├│s┼é si─Ö r├│wnie┼╝ b. podsekretarz stanu w MEN, ekspert OECD Maciej Jakubowski. Wed┼éug bada┼ä w grupie polskich 15-latk├│w wyniki s─ů co najmniej por├│wnywalne z wynikami jakie osi─ůga podawana za przyk┼éad dobrego systemu o┼Ťwiaty Finlandia.

- Celem tej reformy to by┼éo danie szansy uczniom z obszar├│w wiejskich, aby poszli do du┼╝ych, nowoczesnych szk├│┼é i tak si─Ö dzieje ? m├│wi┼é Jakubowski, zwracaj─ůc uwag─Ö, ┼╝e po likwidacji gimnazj├│w dzieci powr├│c─ů na d┼éu┼╝szy okres do ma┼éych szk├│┼é, kt├│re mog─ů nie zapewni─ç im tak dobrych warunk├│w jak nowoczesne gimnazja.

 

 

Kilkadziesi─ůt tysi─Öcy nauczycieli straci prac─Ö. Co z pieni─Ödzmi unijnymi?

 

Na jeszcze jeden aspekt rz─ůdowej reformy zwr├│ci┼é uwag─Ö prezes Zwi─ůzku Nauczycielstwa Polskiego S┼éawomir Broniarz. Wed┼éug wylicze┼ä ZNP ok. 37 tys. nauczycieli gimnazj├│w i ok. 8 tys. nauczycieli nauczania pocz─ůtkowego mo┼╝e straci─ç prac─Ö. Ci─Öcia nie omin─ů raczej r├│wnie┼╝ pracownik├│w administracji szkolnej.

- To co dzieje si─Ö w tej chwili, jest wykorzystywaniem naszej bierno┼Ťci. Nas nauczycieli, rodzic├│w, partii politycznych. W ca┼éym przedsi─Öwzi─Öciu rz─ůdu nie wida─ç ┼╝adnego merytorycznego uzasadnienia, nie ma ┼╝adnych twardych dowod├│w na to, ┼╝e gimnazja si─Ö nie sprawdzi┼éy, ┼╝adnych dowod├│w na poparcie tezy, ┼╝e obecny ustr├│j szkolny powinien by─ç zmieniony. Co wi─Öcej ? nie ma ┼╝adnych konkret├│w, o kt├│rych mogliby┼Ťmy rozmawia─ç ? m├│wi┼é szef ZNP.

 

Kolejna kwestia, kt├│ra ju┼╝ stan─Ö┼éa na konwencie marsza┼ék├│w wojew├│dztw, to uruchamiane fundusze unijne. Wytyczne EFS dotycz─ůce edukacji s─ů tak samo ┼Ťcis┼ée, jak w przypadku innych projekt├│w. - Tam b─Ödzie trzeba zmieni─ç wszystko, od s┼éowniczk├│w do warunk├│w konkurs├│w, kt├│re ju┼╝ teraz s─ů og┼éaszane. Co z trwa┼éo┼Ťci─ů projekt├│w realizowanych ze ┼Ťrodk├│w unijnych? - pyta┼éa Ma┼égorzata Muzo┼é, b. kurator o┼Ťwiaty woj. ┼Ťwi─Ötokrzyskiego.

 

Po wyst─ůpieniach prelegent├│w g┼éos zabierali uczestnicy konferencji. Cho─ç nie wszyscy byli zwolennikami gimnazj├│w, wszyscy podkre┼Ťlali jedno ? do┼Ť─ç gwa┼étownych zmian w edukacji. Szko┼éa to nie jest miejsce na eksperymenty, zw┼éaszcza takie, kt├│re nie opiera si─Ö na liczbach i faktach.

- Budowa gimnazjum dla mojej kilkunastotysi─Öcznej gminy to by┼é ogromny wysi┼éek. Taki sam wysi┼éek podj─Öli moi nauczyciele zdobywaj─ůc w ogromnym trudzie i ponosz─ůc du┼╝e koszty odpowiednie kwalifikacje ? zagai┼é dyrektor gimnazjum z powiatu kieleckiego, Jan Cedro. - Ale chc─Ö powiedzie─ç o czym┼Ť wa┼╝niejszym, o potencjale moich uczni├│w. Kiedy z mojej podstaw├│wki szed┼éem do tzw. renomowanego liceum, przez pierwsze miesi─ůce chowa┼éem si─Ö nieco z ty┼éu, onie┼Ťmielony. Moi uczniowie czuj─ů si─Ö w takich szko┼éach swobodnie. Dlaczego moja Rzeczpospolita chce mi to zabiera─ç, dlaczego chce zabiera─ç to moim uczniom?!

 

 

Najtrwalsz─ů rzecz─ů w polskim systemie o┼Ťwiaty jest permanentna zmiana

 

Reforma o┼Ťwiaty, je┼Ťli ju┼╝ ma by─ç wprowadzana, powinna by─ç szeroko konsultowana i ? w teorii ? PiS j─ů konsultuje. Wydaje si─Ö jednak, ┼╝e efekt tych konsultacji jest z g├│ry okre┼Ťlony i ma si─Ö dopasowa─ç do za┼éo┼╝e┼ä rz─ůdu. Intuicyjnych za┼éo┼╝e┼ä, pozbawionych rzetelnego rozeznania istniej─ůcego stanu o┼Ťwiaty.

 

Wi─Ökszo┼Ť─ç samorz─ůd├│w zrzeszonych w Zwi─ůzku Gmin Wiejskich jest przeciwnych likwidacji gimnazj├│w. Wielu nauczycieli boi si─Ö o prac─Ö i z podobnymi obawami my┼Ťli o zmianach, kt├│re dotkn─ů ich szko┼éy. Nie ma informacji, jak wygl─ůda─ç mia┼éaby podstawa programowa nowych szk├│┼é, zmiana podr─Öcznik├│w. Ograniczono na rzecz kuratori├│w kompetencje samorz─ůd├│w, kt├│rych rola ju┼╝ nied┼éugo zaczniesprowadza─ç si─Ö do p┼éacenia z bud┼╝etu za koncepcje wymy┼Ťlone przez kuratora o┼Ťwiaty. A nader wszystko, w ca┼éym reformistycznym chaosie z oczu ginie to, co jest w szkole najwa┼╝niejsze ? dobro uczni├│w.

- M├│wi─ůc o reformie edukacji, napiszmy wielkimi literami: dobro dziecka. Je┼Ťli nie zacznie si─Ö rozmowy z tego punktu wyj┼Ťcia, nie za┼éatwi si─Ö niczego. Liczy si─Ö dobro ka┼╝dego dziecka, i tego z mojej, wiejskiej szko┼éy, do kt├│rej chodzi dwadzie┼Ťcioro uczni├│w, i tego z du┼╝ej, kilkusetosobowej szko┼éy w mie┼Ťcie. Ka┼╝da z tych szk├│┼é ma r├│┼╝ne problemy, ale ucze┼ä ka┼╝dej ma mie─ç stworzone najlepsze warunki i to w┼éa┼Ťnie powinno by─ç dla nas najwa┼╝niejsze. System o┼Ťwiaty nie mo┼╝e by─ç polem, na kt├│rym s─ů rozgrywane interesy partii, korporacji zawodowych i samorz─ůdowych ? podsumowa┼éa Bo┼╝ena Krawczyk, kierownik Gminnego Zespo┼éu Ekonomiczno-Administracyjnego Szk├│┼é z powiatu radzy┼äskiego.

 

Pytane tylko, czy ┼Ťrodowiska zwi─ůzane z o┼Ťwiat─ů i ci, kt├│rych planowane przez rz─ůd reforma dotknie najbardziej, s─ů w stanie naprawd─Ö stworzy─ç ponadpartyjny pakt dla o┼Ťwiaty? Wydaje si─Ö, ┼╝e zosta┼é zrobiony pierwszy krok. Dla polskiej szko┼éy by┼éoby dobrze, gdyby posz┼éy za nim kolejne.

Dodatkowe informacje